Allt fler ser TV via mobilen och internet

TV-tittande via mobilen har ökat med 100 procent på ett år. Det står klart i en rapport från MMS, Mediemätning i Skandinavien.  Allt internetbaserat tittande ökar, mest bland de unga tittarna.

Enligt MMS rapport Rörlig Bild 2011 har alla former av webbaserat TV-tittande ökat kraftigt i både räckvidd och tittartid det senaste året.

– Vi ser en markant ökning i användandet av Viaplay under samma period. Vi har i flera år arbetat för att möta människors önskan att styra över sitt TV-tittande. Vad du ska se, när du ska se det, oavsett om det är via din mobil eller över internet, säger Hans Skarplöth, VD Viasat Sverige.

Sedan Rörlig Bild 2008:2 publicerades har räckvidden, människor som uppger att de har konsumerat TV på nätet, ökat stadigt. Framförallt ökar mobil-TV, från 3 procent 2008 till 18 procent 2011, men även tittande på webbprogram ökar från 14 procent 2008 till 29 procent 2011. På ett års tid har konsumtionen av mobil-TV ökat med 100 procent bland 16-65 åringar. 18 procent anger nu att de tittat på mobil-TV under den senaste veckan jämfört med 9 procent för ett år sedan. På samma gång visar rapporten att TV-tittande via traditionell TV minskar i en del målgrupper, främst de yngre.

– Vi var tidigt ute när vi lanserade en webtjänst för TV redan 2006. Idag finns all vår sport direktsänd på Viaplay tillsammans med tusentals filmer och TV-serier att ses när man själv vill. Viaplay är vårt sätt att erbjuda TV-tittaren underhållning på dina villkor, fortsätter Hans.