Allt mer TV via nya plattformar

Under de senaste tolv månaderna har traditionellt tablå-TV-tittande minskat. Samtidigt använder sig allt fler av nya tjänster för att ta del av TV-innehåll när de själva vill.

I april-maj var det i genomsnitt 1,1 miljon 15-74-åringar per dag som tittade på rörlig bild via nya plattformar. Framförallt är det TV-tittande i mobilen som växer, med mer än en fördubbling jämfört april-maj 2010.

Det är fortfarande stora skillnader mellan olika grupper när det gäller användandet av nya TV-tjänster. Bland män 15-34 år tittar nära 30 procent på webb- eller mobil-TV en genomsnittlig dag. Här syns också en tydlig minskning i traditionellt TV-tittande. I den bredare och större gruppen, 15-74 år, är daglig räckvidd för webb- och mobil-TV ungefär hälften, eller 15 procent.

– Vår analys är att människors önskan att själva bestämma över sitt TV-tittande kommer att fortsätta växa, säger Marie Nilsson, VD för Mediavision. Än så länge märks det framförallt bland yngre killar, där mobilt tittande vuxit kraftigt, också på bekostnad av tittande via dataskärmen som nu minskar i denna grupp. På sikt lär vi se liknande mönster också i bredare grupper.

Om Mediavisions analys
Mediavision är ett oberoende konsult- och analysföretag, inriktat på det digitala medielandskapet. Mediavision har under längre tid följt hur digitala medier etableras och hur ändrade medievanor påverkar branschens aktörer.

Varje månad intervjuas 1625 slumpmässigt utvalda personer mellan 15-74 år via webb och telefon. Mediavisions undersökning är en individundersökning och en s k konsumenttracking; d v s alla siffror gäller individer och härrör från konsumentledet.