Äntligen hemma mässan växer och flyttar

TV4-Gruppens Äntligen hemma-mässa växer – och flyttar till Stockholmsmässan. Äntligen hemma-mässan möter därmed sin kusin Hem & Villa genom ett nytt samarbete mellan Stockholmsmässan, Vi i Villa och TV4-Gruppen. Sveriges alla hemmafixare kommer kunna ta del av ett bredare utbud än någonsin när båda mässorna börjar arrangeras i samma lokaler, Äntligen hemma-mässan på våren och Hem & Villa på hösten.

Äntligen hemma-mässan startades 2010 och genomfördes nyligen för andra gången i rad på Kistamässan. Mässan, som med Äntligen hemmas programledare i spetsen erbjuder alla hemmafixare inspiration, hjälp och tips kring allt som har med hem och trädgård att göra, blev en stor succé, och lockade över 25 000 besökare förra helgen.

Nu växer Äntligen hemma-mässan – och flyttar till Stockholmsmässan i Älvsjö, när TV4-Gruppen och Hem & Villa HB blir nya samarbetspartners för mässan. Hem & Villa HB ägs gemensamt av Stockholmsmässan och Bonniertidningen Vi i Villa, och ligger bakom Hem & Villa-mässan i både Stockholm, Göteborg och Malmö.

– Både tv-programmet Äntligen hemma och mässan med samma namn har blivit storartade succéer, och det är tydligt att hemmafixartrenden i Sverige är fortsatt stark. I och med det nya samarbetet tar vi mässan till nästa nivå, vilket känns fantastiskt bra. Vi ser även att vi tillsammans ska etablera Äntligen hemma-mässan på fler orter i Sverige på sikt, säger Håkan Rossberg, konceptchef på TV4-Gruppen, i pressmeddelandet.

Hem & Villa är Sveriges största publika mässa för det egna boendet och arrangeras årligen i Stockholm, Göteborg och Malmö. Sammanlagt lockar de tre mässorna ungefär 120 000 besökare, 600 journalister och 1 000 utställare. Nästa Hem & Villa i Stockholm går i oktober 2011, och den första Äntligen hemma-mässan i Stockholmsmässans lokaler kommer att gå av stapeln under våren 2012.

– På det här sättet kan vi ta emot ännu fler besökare, och vi kan också dra nytta av den breda erfarenhet vi har av att skapa inspirerande mässor för olika slags besökare. Det är också en stor fördel att kunna erbjuda utställarna paketlösningar för att synas både på Äntligen hemma- och på Hem & Villa-mässorna beroende på vilken målgrupp de vill träffa, säger Maria Strandberg Torén, VD för Hem & Villa HB.

– Det här är ett bra exempel på hur mässan som marknadsföringsmetod blir alltmer integrerad med andra mediekanaler. Jag är säker på att vi kommer få se fler samarbeten i framtiden där mediaaktörer med starka varumärken slår sig samman med oss som är experter på det personliga mötet som marknadsföringskanal, säger Stockholmsmässans VD Patric Sjöberg.