Astra når 135 miljoner hushåll

ASTRA-satelliterna når nu 135 miljoner TV-hushåll i 35 länder, vilket motsvarar 55 procent av alla TV-hushåll. Efter HDTV är det IPTV och Connected TV som nu är den växande marknaden enligt Ferdinand Kayser, VD och koncernchef Astra.

De 135 miljoner hushållen är uppdelat enligt följande: 58 miljoner DTH-hem, 68 miljoner hushåll kabel och 10 miljoner IPTV-hem. Just nu är 69 procent av alla hem i Europa digitala, men det finns en klyfta mellan Väst- och Östeuropa – 79 procent av alla TV-hushåll i väst är digitala, jämfört med 40 procent i öst.

HD driver processen för digitalisering med 20 miljoner satellit-HD-hem. 27 procent av alla digitala satellithushåll tittar på HD.

– Varför är HD så framgångsrikt? Som en produkt är HD ”självutvecklande”. HDTV driver digitalisering, särskilt i de länder i Europa där digitaliseringen inte hänt, säger Kayser. Broadcast är underhållningsmedia i Internetåldern. TV-konsumtionen fortsätter att växa, nu ligger den på 222 minuter i genomsnitt per dag, 227 minuter per dag i Tyskland, trots konkurrensen från Internet.

Enligt Ferdinand Kayser har nära 185 HD-ready-skärmar sålts i Europa. Just nu kan 20 miljoner europeiska satellithushåll ta emot HD och av dessa betjänas 16 miljoner av Astra.

– Vi har 200 HD-kanaler på Astra, offentliga och privata, men även betal-TV-plattformar som Sky i Storbritannien. Dessa siffror kommer att fortsätta växa – alla förväntningar har slagits med råge. Vi kommer givetvis gärna göra kapacitet tillgänglig för alla kanaler som vill sända i HD. Vi tror att HD kommer att bli standardsändningar i framtiden. När huvudkanalerna är i HD mäste även små kanaler gå över till HD – samma som med svart och vitt och färg. Fler och fler tematiska kanaler kommer att övergå till HD. Även Shoppingkanaler har beslutat att gå i HD.