Bra start för TV10

Nyligen var det premiär för TV10, MTG TVs nya sport- och faktakanal. I snitt såg 756.000 svenskar på fotbollsmatchen mellan Sverige och San Marino, med en toppnotering på 908.000 tittare under andra halvlek.

– Matchen gav TV10 en flygande start. Sifforna är oerhört glädjande och saknar motstycke vid en lansering av en ny kanal i Sverige, säger Per Tellander, programchef för TV10, i pressmeddelandet.

Fotbollsmatchen mellan Sverige och San Marino blev inte bara en sportslig triumf. TV10 fick en flygande start. Matchen snittade (exkl för- och eftersnack) 756.000 tittare, och sågs av 9,2 procent av alla svenskar mellan 15-49 år och av 15,2 procent av alla män mellan 30-59 år.

Andra halvlek sågs i snitt av 845.000 tittare och som mest såg 908.000 tittare på matchen. Totalt under premiärdygnet var 1.120.000 svenskar inne och tittade på kanalen.

TV10 är Sveriges nya TV-kanal med inriktning mot sport och fakta. TV10 kommer att sända valda delar av hockey från NHL och HockeyAllsvenskan, fotboll från UEFA Champions League och Formel1-kval, som för närvarande sänds på fri-TV-kanalerna TV6 och TV8. TV10 sänder också svensk basket och Euroleaguebasket, amerikansk fotboll från NFL och tennis från ATP-turneringarna.

För Boxers kunder kommer TV10 att finnas tillgängligt i Mix- och Maxpaketet. I Telia IP-TV finns TV10 i paketen Lagom, Stor, Viasat Sport och Viasat Guld. För de som får sin TV via Bredbandsbolaget ingår TV10 i Viasat Guld-paketet, precis som i de 27 lokala stadsnät där TV10 finns. För Tele2s kunder är TV10 tillgänglig för alla som har en digitalbox oavsett kanalpaket. Genom Sappa ingår TV10 i Viasat Guld samt i basutbudet. Via Sappa kommer TV10 dessutom distribueras till ett stort antal lokala kabel-TV-nät.

TV10 finns även tillgänglig för Viasats parabolkunder i Sportpaketet samt för ComHems analoga och digitala TV-kunder.