Casinoreklam på TV

Det är svårt att undgå all reklam runt omkring oss för casino och hasardspel i både TV, Internet och kvällstidningar. Mycket av tiden vi spenderar framför TV tas upp av reklam och upp till 20% av sändningstiden på de mest populära kanalerna är reklam.

En del reklamer har blivigt en del av vår kultur där vi kopplar uttryck direkt till reklamen och företaget, som t.ex Åke ”Du har ju hela helgen på dig” och Kenos ”Plötsligt händer det”.

Vissa reklamer har andvänt sig av andra typer av dragningskraft för kunder, så som små lotterier som ger överskottet till välgörenhet. Då lockas köparen av lotten att också göra en god tjänst.
Postkodlotteriet är en bra exempel på detta.

Många spelbolag har också valt att betona det sociala med att spela. Det kan då vara reklamer då ett kompisgäng samlas hemma hos någon och tittar på en match och bettar tillsammans.
Även casinoreklam kan betona den sociala biten av att spela på casino, där ett casino så som JackpotCity är det som står för underhållningen då man kan vinna tillsammans.

Ett annat sätt att få uppmärksamhet genom TV-reklam är att fokusera på en specifik målgrupp, så som Maria Bingo har gjort genom deras reklam på svensk TV. Med deras låt som lätt fastnar på hjärnan (”Maria you gotta se us”) är det ett smart sätt att bli ihågkommen av tittarna.