Eurosport byter skepnad

5 april 2011 byter Eurosport skepnad och presenterar en helt ny varumärkesprofil med uppdaterad logotyp, ny kanalgrafik och ny ljudprofil.

Sedan starten 1989 har Eurosport växt från en TV-kanal till ett europeiskt mediehus verksamt över flera plattformar. Den nya varumärkesprofilen speglar detta och skapar en tydligare miljö där Eurosports kärnvärden känslor, live och en mångfald av sport kommer fram.

Varumärkesprofilen och uppdateringen av de grafiska elementen kommer sjösättas på TV, online och mobilt samt i annonsmaterial och tryckprodukter. Den nya visuella identiteten positionerar även Eurosport för framtida expansion och nya produktlanseringar.

– Vi kände att tidpunkten var rätt för att modernisera och stärka vårt varumärke både för att spegla vår position och inför framtida expansion. Livesport skapar starka känslor hos tittarna och vi ville skapa en miljö med utgång i det som sätter fansen i centrum. Eurosport sänder dessutom över 150 olika sporter på våra plattformar och vi har integrerat den mångfalden i vårt varumärke för att understryka att vi är en plats för alla sporter och alla sportfans, säger Laurent-Eric Le Lay, VD och ordförande för Eurosportgruppen i pressmeddelandet.

Efter 20 år har Eurosports varumärke ett stort förtroendekapital med 91 procents kännedom i Europa. Eurosport har därför valt att bevara den välkända logotypen med en fräschare och mer samtida design. Den största förändringen har skett i miljön kring logotypen.

Ny kanalgrafik och nya varumärkesfilmer, utvecklade och utformade av Parisbaserade produktionsbyrån Les Télècreateurs, sätter fansen och deras känslor när de ser på sport i centrum. Sex nya varumärkesfilmer har producerats, alla baserade på en nyckelkänsla: glädje, ilska, medkänsla, uppmuntran, överraskning och ångest, med utgång från 18 olika sporter.

Arbetet omfattar även all kanalgrafik, från sändning (resultat/ställning, kommande program etc) till kommersiella element (pop-ups, textbanners, vinjetter och bumpers). Grafiken kommer även göra det enklare för tittarna att snabbt och tydligt se ny information.

En ny ljudprofil har också tagits fram, skapad av prisbelönta Amsterdambyrån Massive Music, och kommer att höras i samband med varumärkesfilmerna och i programlänkarna.