Eurosport firar 20-årsjubileum

2009 fyller Eurosport 20 år och gör det som ett av de ledande europeiska företagen inom sport- och underhållningsmedia. I Sverige och övriga Norden är Eurosport mitt inne i en intensiv period av nya produkter och strategiska utvecklingssteg. Under de senaste åren har kontor öppnats i Helsingfors, Köpenhamn och Oslo för att möta marknadens önskemål om lokal närvaro och komma närmare distributörer, reklamköpare, rättighetsinnehavare och tittare.

Eurosport har även börjat köpa rättigheter lokalt för Norden som tyska Bundesliga i fotboll som börjar sändas hösten 2009 och utmanar därmed de lokala aktörerna inom rättighetsköp på ett helt nytt sätt. Teknikmässigt är Eurosport också inne i en spännande fas där såväl en catch-up-service med video-on-demand som lanserandet av kanalen Eurosport HD är viktiga nyheter liksom betaltjänsten Eurosport Player som ger tittarna möjlighet att följa de tre TV-kanalerna Eurosport, Eurosport 2 och Eurosportnews och mängder av extramaterial via Internet. Bland extramaterialet på Eurosport Player finns både sådant som inte får plats på TV-kanalerna men också material som är helt exklusivt som matcher från Elitserien i Volleyboll.

– 2009 är ett oerhört viktigt år för Eurosport där vi naturligtvis firar vår historia, det är även 16 år sedan kanalen började kommenteras på svenska, men framför allt blickar framåt. Med ny teknik, nya rättigheter och lokal förankring och kommentering tar vi avstamp mot nya framgångar där målsättningen är att Eurosport ska vara en bred och brett distribuerad sportkanal. Vi sänder mer än 100 olika sporter varje år, mer än någon annan sportkanal och har ett starkt fokus på direktsänd sport. Dessutom lägger vi mycket kraft under året på att utveckla Eurosport 2 och våra övriga tjänster, säger Eurosports nordiska VD Amanda Evans i ett pressmeddelande.