Få har kunskapen att utnyttja tekniken fullt ut

Svenskar investerar gärna i en ny modern platt-tv. Men få har rätt kunskap för att utnyttja tekniken fullt ut – exempelvis har knappt tre av tio svenskar HD-kanaler i hemmet, jämfört med nästan sex av tio norrmän. Det visar en omfattande nordisk undersökning om tv-vanor som tv-distributören Canal Digital låtit genomföra bland drygt 4.000 respondenter i Sverige, Norge, Danmark och Finland.

Nästan fem av tio svenskar investerar gärna i en ny HDTV. Men fyra av tio har bristande kunskap om hur man använder tv:ns funktioner.

– Har man inte en HD-box och HD-kanaler i sitt abonnemang kan man inte se på tv i HD-kvalitet, oavsett hur modern tv man har. Canal Digital lanserade HD-kanaler i vårt grundutbud redan 2005 och vi märker att intresset ökar men undersökningen visar att det fortfarande finns ett kunskapsglapp bland svenska tv-tittare, säger Mats Almgren, vd på Canal Digital, som har Sveriges största HD-utbud.

Undersökningen visar även att bara tre av tio svenskar sett tv-innehåll på webben de senaste 30 dagarna, vilket trots allt är mest i norden. Än färre har upptäckt möjligheterna att se tv i mobilen – bara 3 % av svenskarna uppger att de under de senaste 30 dagarna har använt mobilen för att se på tv-innehåll.

3D har den senaste tiden varit det stora samtalsämnet inom film- och elektronikvärlden. Men undersökningen visar att nordiska tv-tittare inte är speciellt sugna på att införskaffa en 3DTV. Allra minst är intresset i Sverige. Bara 1 av 10 svenskar uppger att de är intresserade av att köpa en 3DTV inom loppet av 1-3 år.