Förlänger sändningsrätten

Den internationella mediekoncernen Modern Times Group tillkännagav idag att den har förlängt sina exklusiva direktsändningsrättigheter till UEFA Champions League- och UEFA Europa League-fotbollen i Estland, Lettland och Litauen i ytterligare tre år, fram tills 2014/2015 års turnering slutförs.

Rättigheterna innefattar, men är inte begränsade till, sändningar via fri-TV, betal-TV, mobiler och internet.

MTG kommer att sända samtliga Champions League- och Europa League-matcher på sina fri-TV-kanaler och på betal-TV-kanalen Viasat Sport Baltic. Koncernen har haft sändningsrättigheterna till Champions League-turneringen i Baltikum sedan 2002 och till Europa League-turneringen sedan den startade 2009.

Tittare i Estland kommer att få tillgång till direktsändningar av tisdagsmatcherna från Champions League på fri-TV-kanalen TV6, medan onsdagsmatcherna och Europa League-turneringen visas på betal-TV-kanalen Viasat Sport Baltic.

Tittare i Lettland kommer att få tillgång till direktsändningar av onsdagsmatcherna från Champions League på fri-TV-kanalen TV6, medan tisdagsmatcherna och Europa League-turneringen visas på betal-TV-kanalen Viasat Sport Baltic.

Tittare i Litauen kommer att få tillgång till det första urvalet av Champions League- matcherna på fri-TV-kanalen TV6. Andra urvalet av både tisdags- och onsdagsmatcherna samt Europa League-turneringen kommer att visas på betal-TV-kanalen Viasat Sport Baltic.

Rättigheterna har förvärvats från TEAM Marketing som är UEFAs globala agent för försäljning av de kommersiella rättigheterna till UEFA Champions League och UEFA Europa League.

MTG innehar sändningsrättigheterna till UEFA Champions League via TV, mobiler och internet, i Sverige, Norge, Danmark samt Estland, Lettland och Litauen. I Finland, Bulgarien och Ghana innehas sändningsrättigheterna via TV.

Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef för MTG, kommenterade: ”UEFA Champions League och Europa League är två av världens bästa turneringar för klubbfotboll och har hängivna tittare över hela världen. Genom att förlänga dessa nyckelrättigheter, förstärker vi ytterligare vår ställning som den ledande betal-TV-leverantören i Baltikum med ett överlägset premium-utbud av sport. Vi stärker även vår framgångsrika relation med UEFA och TEAM Marketing, som har gjort ett enastående jobb med att utveckla turneringarna. Vi är nu i en starkare position än någonsin för att erbjuda tittare den allra bästa underhållningen inom sport genom vår breda portfölj av fri- och betal-TV-kanaler.”