Från mobil-TV till treskärmslösningar

Aspiros dotterbolag Rubberduck Media Lab offentliggör idag att bolagets namn ändrats till Aspiro TV. Namnbytet förtydligar bolagets anknytning till koncernen, liksom signalerar en övergång från att vara en ren mobil-TV leverantör, mot att leverera och hantera TV-tjänster till alla enheter och skärmar.

– TV är tillsammans med musik på väg att bli kärnan i det nya och framtidsinriktade Aspiro. Dessa två områden växer mycket snabbt och vi ser nu fram emot ett spännande år där vi kommer att lansera tjänster tillsammans med flera nya samarbetspartners och på nya marknader, säger Gunnar Sellæg, VD i Aspiro, i pressmeddelandet.

Aspiro har redan lanserat TV-applikationer för PC och iPad och kommer att utöka sin produktportfölj ytterligare under 2011 till att omfatta mobil- och webbstreaming till allt från mobiltelefoner, läsplattor och bärbara datorer till TV-apparater med nätverksanslutning.

Med namnbytet blir Aspiro TV också en tydligare integrerad del av Aspiro-koncernen, som också erbjuder musikstreamingtjänster och mobila företagslösningar t.ex. inom mobil betalning. Aspiro är noterat på Nasdaq OMX Nordiska börs i Stockholm.

– Rubberduck har varit ett bra namn för oss och det har symboliserat vår fräscha och nyskapande företagskultur som har varit företagets varumärke sedan starten 2004. Jag kan lova alla våra kunder och partners att denna positiva kultur kommer att fortsätta att leva och blomstra nu som vi expanderar ännu mer som Aspiro TV, säger Erling Paulsen, chef för Aspiro TV.

Aspiro TV kommer att närvara vid Mobile World Congress på den gemensamma Aspiro-montern, och visa upp sin nya produktportfölj inklusive mobil, läsplattor och PC-klienter.