Huvudsponsor för Rosa Bandet

Varje dag insjuknar 15-20 kvinnor i bröstcancer i Sverige, men tack vare tidig upptäckt kan de flesta bli friska. Som huvudsponsor för Rosa Bandet-kampanjen 2011 lanserar Philips Rosa Testet – ett pedagogiskt test där du lär dig hur du undersöker dina bröst och upptäcker eventuella förändringar.

Rosa Testet tar bara tre minuter och består av tre enkla steg: TITTA, RÖRA OCH GÖRA. Genom att göra testet regelbundet lär du känna dina bröst och kan lättare upptäcka eventuella förändringar. Tydliga och enkla instruktioner hur du gör hittar du på Rosa Testet www.rosatestet.se, eller som nedladdningsbar app för iPhone.

Nästan alla känner någon som har drabbats av bröstcancer. Var nionde kvinna får beskedet någon gång, bara sju av nio överlever. Vi behöver därför hjälpa varandra att upptäcka förändringar i brösten i tid, Rosa Testet är ett sätt.

— Att visa att man bryr sig är enkelt. Genom att förmå din mamma, syster, fru eller kompis att göra Rosa Testet kan du vara med och rädda liv, säger Andreas Johnson, make, pappa och artist.

— Som huvudsponsor för Rosa Bandet-kampanjen är kampen mot bröstcancer angelägen för oss. Philips bedriver forskning sedan 25 år, specifikt inom området mammografi, för att ge kvinnor bästa möjliga undersökning och vård så tidigt som möjligt, säger Graham Tranter, CEO Philips Nordic.

Rosa Testet är utvecklat av Philips i samarbete med Cancerfonden. Testet vill lyfta fram betydelsen av förebyggande åtgärder i kampen mot bröstcancer både genom en sund livsstil och regelbundna egenkontroller.