Joakim Örnstig – ny chef hos Philips

Joakim Örnstig är ny Senior Manager Marketing TV på Philips Consumer Lifestyle. Han har 15 års erfarenhet från TV-branschen och kommer senast från LG. Joakim har också varit butikschef på SIBA och Nordisk Produktchef på Expert.

Sedan den 7:e februari är Joakim Örnstig alltså ansvarig för Philips TV-business. Och han ser stora möjligheter med tv-kategorin.

– Det händer så mycket rent tekniskt just nu. Precis som mobiltelefonerna har gått från vanliga till smarta, så gör TV samma resa just nu, säger Joakim Örnstig. Detta i kombination med Philips fantastiska portfölj gör detta till ett drömjobb.

Trots de stora tekniska framstegen är det något annat Joakim vill få ut.

– Allt handlar om vad tekniken kan förenkla eller hjälpa till med. Och när det gäller kundnyttan, eller kanske snarare att kunna förklara nyttan för konsumenten, är det bara att ödmjukt konstatera att vi inte nått ända fram än.

Och om du får önska fritt, vad är målet?

– Lite flummigt utryckt handlar det om att bygga en kommunikation genom alla led som direkt lyfter kundnyttan snarare än den tekniska lösningen. Samt att förstärka Philips varumärke inom tv. På svenska betyder detta bland annat att alla filmälskare ska veta att om man vill ha den bästa upplevelsen så finns det bara ett märke med en tv i bioformat.