Kanal 5 och SBS Radio har valt Qbrick som leverantör av Webb-TV

Kanal 5 och systerföretaget SBS Radio har valt Qbrick som Webb-TV-leverantör för populära Kanal 5 Play och SBS Radio’s webb och mobilstreaming distribution. Qbricks kunder omfattar nu de flesta stora mediehusen i Norden som ligger i framkant av den globala utvecklingen av online video.

Kanal 5 är en av Sveriges största tv-kanaler och har en tydlig inriktning att visa underhållning i form av utländska succéserier och populära svenska produktioner. Välbesökta Kanal 5 Play är kanalens framgångsrika Webb-TV satsning. Nu tar Qbrick över som teknikleverantör och tecknar samtidigt nytt avtal med SBS Radio med stationer som Mix Megapol, The Voice och Rockklassiker.

– Kanal 5 Play växer väldigt snabbt och i den här expansiva fasen är det viktigt att ha tillgång till en stabil och säker distribution som klarar av vår kraftigt ökande mängd trafik. Vi ser fram emot att vidareutveckla vårat tittarerbjudande tillsammans med Qbrick, säger Daniel Cedercrona, Affärsområdeschef för Digitala Medier på Kanal 5, i pressmeddelandet.

– SBS Radio har arbetat framgångsrikt med Qbrick under 3 års tid och Qbrick var vårt förstahandsval när vi tittade på hur vi skulle vidareutveckla våra tjänster, säger Simon Gooch, Head of New Media på SBS Radio. Mobilstreaming är en allt viktigare del av vår verksamhet och även efterfrågan att lyssna på vårt innehåll on demand har ökat markant under 2010. Med Qbricks nya distributions lösningar för radio kommer vi att nå fler lyssnare med ännu bättre ljudkvalitet.

– Kanal 5 blir en stor och viktig kund för oss. SBS Radio har vi haft den stora äran att jobba med under många år och uppskattar naturligtvis att vi får fortsatt förtroende. Båda företagen ingår i en koncern med bra och stora mediekanaler som har innehåll, tittar trafik, visioner och de satsar stenhårt på Webb-TV, säger Eric Matsgård VD på Qbrick. Vi ser fram emot att vara med på resan när Kanal 5 satsar på att bli Sveriges populäraste Play-tjänst och när SBS Radio vidareutvecklar sina webb och mobil livesändningar, on-demand audio innehåll och även videolösningar.