Lanserar tjänsten Viaplay

MTG tillkännagav nyligen att den i mars lanserar en on-demand-baserad, skärmoberoende betal-TV-tjänst i Skandinavien. Den nya tjänsten Viaplay gör det möjligt för en Viasat-abonnent att använda ett enda användarnamn och lösenord för att komma åt Viasats betal-TV-innehåll, oberoende av vilken internetuppkopplad utrustning som används. Den portabla, internet-distribuerade tjänsten (eng. ”Over the top”) är den första i sitt slag i Skandinavien och ger tillgång till tusentals timmar streamad film, sportevenemang, TV-serier och play-tjänster från populära TV-kanaler.

Lanseringen av Viaplay följer den framgångsrika introduktionen av den abonnemangsbaserade betal-TV-tjänsten via internet, ViasatOnDemand, som skedde för ett år sedan, i februari 2010. Ett nytt banbrytande avtal gjorde sedan ViasatOnDemand tillgängligt direkt på alla TV-apparater med bredbandsuppkoppling och NetCast-funktionalitet från LG. En applikation har utvecklats för smarta mobiler och plattor med operativsystemet Android. Den nya skärmoberoende tjänsten Viaplay ersätter ViasatOnDemand och gör Viasats premiumerbjudande inom streaming allmänt tillgängligt med ett enda abonnemang för 199 svenska och norska kronor, eller 159 danska kronor, oberoende av vilken internetuppkopplad utrustning som används. Viasats nuvarande satellit-abonnenter med guld-abonnemang kommer inledningsvis att erbjudas den skärmoberoende tjänsten utan extra kostnad.

Det totala innehållspaketet som görs tillgängligt via streaming inkluderar direktsänd fotboll från UEFA Champions League och Barclays Premier League, Formel-1, ishockey från NHL, de senaste filmerna inklusive Book of Eli, Green Zone och Robin Hood, populära TV-serier som Two and a Half Men och The Mentalist, samt reality-TV och barnprogram. Abonnenter kommer även få möjlighet till att välja dedikerade film- och TV-paket.

– Lanseringen av en skärmoberoende, portabel internet-distribuerad TV-tjänst är ett stort steg inte bara för Viasat utan även för utvecklingen av videodistribution i Europa. Vi erbjuder underhållning på dina villkor, när som helst och var som helst, och kombinerar det allra bästa innehållet från fri- och betal-TV. Lösningar för internet-distribuerad TV håller på att förändra både sättet folk tittar på och tänker kring TV. Vi är fokuserade på att fortsätta befinna oss i framkanten av denna spännande och snabba utveckling, säger vd och koncernchefen Hans-Holger Albrecht i pressmeddelandet.