LG ger råd om TV och hemmabio

LG har ingått ett samarbete med Aftonbladet Webb-tv och blir huvudsponsor av nya storsatsningen Aftonbladet FILM, ett passionerat filmprogram som tar filmälskaren på allvar. Under tio avsnitt – fem under våren och fem i höst – kommer programledaren Teresa Tingbrand, filmrecensent på Aftonbladet, tillsammans med en panel av filmentusiaster att recensera nya och gamla filmer samt diskutera aktuella filmämnen.

I mitten av webb-TV-programmet har LG en egen del som heter ”LG TIPSAR”. I tio nyinspelade 1,5-2-minutersfilmer ger LG’s produktexpert Christian Nilsson tips och råd om TV och hemmabio. Det handlar om allt från vilken typ av TV man ska välja till hur man blir av med de irriterande sladdarna hemma i vardagsrummet. Christian kommer också att förklara nyheter som Cinema 3D och Smart TV samt ge inblickar i hur framtidens TV kan se ut.

– Det här känns som ett nytt, fräscht och relevant grepp för LG att stärka positionen som en expert inom TV och hemmabio. Vi får en möjlighet att nå helt rätt målgrupp, med budskap som är lika relevanta för dem som för oss, och visa att LG har överraskande smarta produkter som kan göra vardagen lite bättre och förgylla TV-tittandet, säger Thomas Wering, nordisk marknadschef för Home Entertainment på LG Electronics, i pressmeddelandet.

Första avsnittet av Aftonbladet FILM sänds på Aftonbladet Webb-tv den 14 april. Då har också första avsnittet av LG TIPSAR premiär, där Christian ger en introduktion till konceptet Smart TV. De övriga fyra avsnitten under våren kommer att handla om skillnaden mellan plasma och LCD, vad det finns för olika typer av 3D-TV, hur man hyr film via Smart TV, samt hur man blir av med sladdhärvan med hjälp av en trådlös mediabox.

– Att köpa TV kan vara något av en djungel. Konsumenten måste känna till skillnader mellan plasma och LCD och även kunna förstå nya funktioner som 3D och Smart TV, säger Christian Nilsson, produktexpert inom Home Entertainment på LG Electronics Nordic. Jag hoppas att LG TIPSAR ska kunna ge konsumenterna en större förståelse, så att de kan ställa rätt frågor till butikspersonalen och i slutändan kunna fatta ett smartare köpbeslut.

Samtliga filmer kommer, efter att de visats på Aftonbladet FILM, att kunna ses på LG:s YouTube-sida:http://www.youtube.com/user/LGNordic