On-demand-tv-tittandet hos Telia ökar

On-demand-tv-tittandet hos Telia ökar. Företaget spår nu en fortsatt ökning på över 200 procent under 2011 och lanserar ett tv-paket med fokus på on-demand-tittande

Telia har idag över 450 000 kunder i sin tv-tjänst. Och trenden är tydlig. De tittar allt mer på on-demand-tv och allt mindre på tablålagd tv. Under 2011 tror Telia att två av tre kunder kommer att använda sig av on-demand-tjänster. Samtidigt går det att se att Telias tv-kunder använder on-demand-tjänsterna mer än de tidigare gjort.

– Tablålagd tv passar inte in i vår nuvarande livsstil – vi vill själva bestämma när vi tittar på tv och då på program eller filmer som vi verkligen vill se. Allt talar för att våra kunder kommer att använda sig av on-demand-tjänster ännu mer under 2011. En ökning på över 200 procent är helt realistiskt, säger Stefan Trampus, chef för Bredbandstjänster på Telia.

Telia ser framför allt tre faktorer som ligger bakom utvecklingen:
1. Kännedomen om on-demand-tv har ökat.
2. Tekniken har blivit enklare att använda och är mer lättillgänglig.
3. Programutbudet har ökat.

Med anledning av detta lanserar Telia idag en helt ny version av sitt kanalpaket Stor på den svenska marknaden med mer fokus på on-demand-tjänster. Paketet omfattar fler än 45 kanaler och programbibliotek med material från 21 kanaler. Här finns tusentals program tillgängliga 24 timmar om dygnet för on-demand-tittande. Kanalpaketet innehåller bland annat de för Sverige helt nya kanalerna Fuel TV och Outdoor Channel.