Once Upon A Time – En halv miljon prenumeranter på nolltid

Det finns någon slags magisk dragkraft i titeln ”Once Upon A Time”. Av allt att döma tycker en halv miljon människor på Facebook det också. Den nya TV-seriens Facebook-sida hade fått över 300 000 prenumeranter/(”Likes”) innan premiäravsnittet ens sänts, en siffra som tickar uppåt för varje minut och i skrivande stund har klättrat till 440.823.
Man skulle kunna tro att frasen ”Det var en gång…” är uttjatad, med tanke på de oräkneliga gånger som folk har hört berättelser och sagor inledas med dessa tre ord. Men kanske är det just positiva minnen kring sagovärlden som gör att ”Once Upon A Time” skapar en slags varm känsla.

Och intresse. Förväntningarna har varit mycket stora.

Vuxensagan ”Once Upon A Time” produceras av kanalen ABC. Den hade premiär söndag 23 oktober och kommer att sändas tills vidare på söndagkvällar kring 19:00 och 20:00 hos ABC. Handlingens fokus är på Snövits vuxna dotter (spelad av Jennifer Morrison).

Guiderna bakom handlingen är Edward Kitsis och Adam Horowitz som är kända för LOST samt TRON – Legacy. Enligt producenterna kommer berättelsen inte att vara det minsta som i LOST. Men.. kärnan i berättelsen har exakt samma huvudtema. Bland annat i form av den mystiska staden ”Storybrook”…

Kanske är temat något av tidens tecken, något som alla idag känner igen från sin egen osäkra vardag. Exempelvis i Sundsvall i helgen hölls ett seminarium där den modiga Anna Lundh föreläste om att ”Finna fotfäste i det okända”, Mark Levengood om att ”Finna fotfäste i en föränderlig värld” och Gunilla Ström om att ”Finna fotfäste och gå vidare när allt rasar”.

Samtliga dessa perspektiv och situationer genomsyrar på ett eller annat vis ”Once Upon A Time”.

Kanske är det dessa djupare beröringspunkter som gör att nära en halv miljon människor 440 000 känt sig dragna till att besöka och prenumera på ”Once Upon A Time” enbart på Facebook.

Halvtimmen innan programmet frågade kanalen ABC: ”Vilka är med oss?” och fick 8.387 ”Likes” och 1.940 kommentarer. Det är i sociala medier en enormt hög responsaktivitet per capita och i jämförelse med intresset för exempelvis Justin Bieber och Lady Gaga.

This article has 1 comment

  1. Såg premiäravsnittet. Inte imponerad! Definitivt ingen ”vuxensaga”, mer 8+saga.
    Synd.