Recension: Tropic Thunder

Skrivet av: Jessica
Handling (tagen från filmtipset): Ett gäng självupptagna skådespelare har bestämt sig för att göra filmhistoriens största krigsfilm. Men när inspelningskostnaderna löper amok och skådisarnas överdimensionerade egon hotar att äventyra hela filmprojektet, bestämmer sig den frustrerade regissören för att ta saken i egna händer. För att öka realismen leder han sitt team långt in i den Sydasiatiska djungeln, där de snart får närkontakt med ett gäng riktiga skurkar. Nu hänger gruppens överlevnad på en handfull självutnämnda primadonnor bestående av: Tugg Speedman, en actionhjälte på fallrepet, vars post-apokalyptiska actionepos inte längre lockar storpublik. Jeff ”The Fatties” Portnoy som gjort sig känd genom flamsiga komedier, men som nu ser sin chans att ta sig in i en mer seriös genre. Kirk Lazarus, som har gett method acting ett ansikte. Med fem Oscarstatyetter i bagaget, är han på ständig jakt efter nya själsliga, så väl som, kroppsliga utmaningar. Den multi-platina-belönade raparen Alpa Chino med wannabe-skådis ambitioner. Och slutligen, nykomlingen Kevin Sandusky, som bara är glad över att ha fått ett skådisjobb.

Tack! Äntligen en lyckad parodi. Tropic Thunder (2008, Ben Stiller) lyckas med allt det som Scary Movie filmerna (med flera) misslyckas med, nämligen att parodiera samtidigt som det är riktigt roligt. Andra parodier är bara löjliga och har inga ”egna skämt”. Den här filmen kan man se utan att förstå vad den parodierar då den har en så kallat egen handling. Jag ska inte vara den utan kan erkänna att jag finner en hel del nöje i att se ovan nämna skräpfilmer, men det är ju knappast kvalité (som det här *blink*).

Jag är inte förvånad över att jag gillar Tropic Thunder. Ben Stiller är duktig och bra på det mesta som han tar för sig. Sedan är det lite guldstjärna i kanten på att Robert Downey Jr är med. Den mannen är fantastisk. Jag blir bara mer och mer imponerad av honom.

En rolig detalj är att Tom Cruise spelar en utav de mindre rollerna. Jag kände faktiskt inte igen honom först, men efter ett tag insåg jag att det var han. Jag är väl en av få som fortfarande gillar honom och inte dissar hans filmer, men jag tror nog att alla kan uppskatta hans bidrag till den här filmen!

Där är en del riktigt äckliga inslag, men som van filmtittare har jag lärt mig att ignorera dessa och helt enkelt titta in i en kudde istället.

Jag har redan sett filmen två gånger och den var lika rolig båda gångerna. Det höjer definitivt betyget, som slutar på en åtta. En klar favorit var också ”fejk-trailarna” i början och alla ”cameos”.

★★★★★★★★★★

Skrivet av: Jessica

This article has 6 comments

1. Scenen när Jack Black hänger i trädet kan man inte sluta skratta åt! :D

2. Mycket bra skrivet, måste erkänna att jag bli nyfiken på denna

3. tackar tackar! ja, den ska absolut ses

4. [...] Välkommen Jessica Jan.17, 2009 in Film Jag har nu lagt till en ny kategori…  “film” Och vill samtidigt hälsa Jessica välkommen som bloggare här, hon har redan skrivit sitt första inlägg som går att hitta här [...]