Struntade i TV-tablån

Sommarens mest uthyrda film i Sveriges största videobutik blev Disneyfilmen Trassel. Men det är tv-serier och andra program som stått för den riktigt stora mängden on-demand-visningar. Totalt tittade Telias tv-kunder på över sex miljoner filmer, tv-serier och program on-demand under sommarmånaderna juni, juli och augusti.

Filmsommaren fick en kanonstart redan i juni när sommarvädret tog en första paus. Sedan fortsatte det bara. Totalt slutade det på över sex miljoner visningar av filmer, tv-serier och andra program on-demand i Telias digital-tv under juni, juli och augusti.

– Våra tv-kunder startade över 66 000 filmer och program varje dygn under sommaren. Det blir nästan 2 800 programstarter varje timme, dygnet runt. Ingen vill längre vara slav under programtablån, speciellt inte under semestern – vi vill se film, nyheter och barnprogram på våra egna villkor, säger Stefan Trampus, chef för Bredbandstjänster på Telia.

Vårt förändrade beteende bekräftas av den senaste Trends-undersökningen där över 70 procent av svenskarna svarar att de ser fyra eller fler filmer hemma varje månad. Motsvarande siffra för bio var 5 procent. Hela 87 procent svarar dessutom att de tycker det är bekvämare att titta på film hemma i soffan eller sängen än på bio.

– Jag är övertygad om att vi ännu bara sett början på den här utvecklingen. I framtiden kommer kunderna inte acceptera att till exempel behöva vänta flera månader efter biopremiären på att kunna titta på filmerna hemifrån soffan, säger Stefan Trampus.

De mest uthyrda filmerna i Telias videobutik under juni, juli och augusti 2011:

  • 1. Trassel
  • 2. Änglagård – Tredje Gången Gillt
  • 3. The King’s Speech
  • 4. Svinalängorna
  • 5. The Tourist
  • 6. Åsa-Nisse: Wälkom to Knohult
  • 7. Little Fockers
  • 8. True Grit
  • 9. Min Låtsasfru
  • 10. Life as we know it