Sveriges Televisions public service-redovisning 2010

SVT:s redovisning för public service-året 2010 är nu överlämnad till kulturdepartementet och Myndigheten för radio och tv. Där redovisas de över 22 000 timmar som sändes i SVT:s fem kanaler 2010 och en beskrivning av hur företaget har uppfyllt sitt public service-uppdrag.

– För första gången på länge ökade andelen tittare igen, vilket är oerhört glädjande. Tack vare omfattande rationaliseringar i den löpande verksamheten kunde ”nya” pengar överföras till programbudgeten, säger SVT:s vd Eva Hamilton.

2010 – De stora evenemangens år

OS, kungligt bröllop, VM i fotboll (tillsammans med TV4) och valet präglade året. SVT sände 300 timmar valprogram från mitten av augusti till valet 19 september, utöver nyheterna och de ordinarie samhällsprogrammen. Eftervalsundersökningar visar att SVT, jämfört med andra medier, blev den i särklass viktigaste informationskällan för väljarna.

Nyheterna på frammarsch

SVT:s nyhetsutbud stärkte sin ställning hos publiken jämfört med andra tv-nyheter. Detta gäller såväl riksnyheterna, de regionala nyhetsprogrammen, morgonsändningarna som sporten.

SVT Play exploderade

Tittandet på traditionell tv var oförändrat högt, 166 minuter/dag. Parallellt exploderade användningen av SVT Play. Nästan en halv miljard klipp och programstarter gjordes under 2010.

Nya, framgångsrika satsningar

I början av året lanserades Veckans föreställning, med de bästa dans- och dramaföreställningarna från de svenska och internationella scenerna. Dox, världens bästa dokumentärer fick en fast sändningstid. Gamla programformat som På spåret, Babel och Plus ”renoverades” med varsam hand.

Tunga priser

Uppdrag granskning och sajten Valpejl vann Stora journalistpriset. Dansproduktionen Ställe med Mikhail Baryshnikov och Ana Laguna vann Prix Italia och SVT Play fick bland annat Titanägget och Bästa tv-sajt i InternetWorld.