SVT får klara sig utan sponsring

Kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth anser att Sveriges Televisions sponsring och produktplaceringar ska förbjudas. Dessutom öppnar hon för en skattefinansiering av public service. Det avslöjades under gårdagens heldag om framtidens television, Spelplanen 2011.

I sitt tal på seminariedagen öppnade Lena Adelsohn Liljeroth för ”en debatt” kring direktiven inför utredningen om nya tillståndsvillkor från och med år 2014. I mars kommer en ”kontrollstation” att äga rum inför direktiven.

Kulturministern menade att debatten ska handla om organisationen av public servicebolagens organisation (SVT, SR och UR), omfattningen av public service i det nya medielandskapet, om tv-avgift eller skattefinansiering, nomineringen av politiker till förvaltningsstiftelsen och om SVT:s och SR:s arkiv ska öppnas för både allmänheten liksom andra bolag.

Ministern vill se tydliga uppdrag till public servicebolagen som pekar ut vilka programområden som behöver stärkas. Bolagens budget ligger på 7 miljarder medan hela kulturbudgeten omfattar 6,5 miljarder.

Lena Adelsohn Liljeroth vill ta bort sponsringen i SVT, ”som omfattar 30-40 miljoner”, och kallade bolagets redovisning för de kommersiella intäkterna för ”bristfällig”. Hon ansåg också att produktplacering inte ska förekomma i SVT:s sändningstillstånd. SVT ska inte konkurrera med kommersiella kanaler, menade ministern.