Telia och Spotify i förlängt samarbete

Telia och musiktjänsten Spotify förlänger sitt exklusiva samarbete, efter två framgångsrika år tillsammans. Tillväxten under det senaste året har nått 300 procent och idag har var femte smartphone-användare hos Telia ett Spotify-abonnemang.

Formerna för musikdistribution kommer att ändras dramatiskt de närmaste åren. Samarbetet mellan musiktjänsten Spotify och Telia i Sverige har blivit ett vägledande internationellt exempel på det, genom ett framgångsrikt och innovativt strategiskt partnersamarbete.

Det tvååriga samarbetet mellan Telia och Spotify som presenterades idag markerar ett exklusivt partnerskap som gör det möjligt för Telia att fortsättningsvis kunna erbjuda kunderna Spotify Premium ihop med Telias mobila -, TV- och bredbands tjänster.

– Telia har de senaste åren blivit en av Sveriges största skivbutiker för digitalt distribuerad musik och har gett marknaden en attraktiv distribution av musik som svenskar är villiga att betala för, säger Kent Jonsson konsumentmarknadschef för bredbandstjänster på Telia.

Samarbetet mellan Spotify och Telia gynnar musikbranschen och kan leda till rekordmånga musikabonnenter i Sverige. Under det senaste året har ökningen av Spotify-abonnemang, sålda via Telia, ökat med 300 procent och var femte Telia-kunde med en smartphone har även ett abonnemang med musiktjänsten.

– Vi är mycket nöjda med att ta vårt samarbete med Telia till nästa nivå. Idag kommer 25 procent av Spotify’s Premium användare i Sverige från Telia och vi räknar med att den siffran kommer att stiga drastiskt, säger Andreas Liffgarden, affärsutvecklingsansvarig på Spotify.

Samarbetet mellan Telia och Spotify är vägledande och internationella operatörer och skivbolag tittar på detta som ett exempel på ett framgångsrikt partnerskap.