Tittarrekord för webb-TV

SVT:s webb har de senaste veckorna slagit mängder med rekord, mycket tack vare vinter-OS och Melodifestivalen. Förra veckan hade svt.se 2,7 miljoner unika besökare, vilket är den högsta siffran någonsin och gör SVT till näst största mediesajt i Sverige. Även SVT Play slår rekord och förra veckan startade 1,6 miljoner unika besökare 16 miljoner program och klipp. Därmed var SVT Play största svenska webb-tv-tjänst den gångna veckan.

En stor anledning till de fina siffrorna är vinter-OS i Vancouver, som blivit en riktig nätsuccé för SVT. Sammanlagt åtta sändningar går att se parallellt varav två är de ordinarie huvudsändningarna som även visas i tv, de övriga sex är exklusiva webbsändningar där tittarna kan följa just sin favoritsport.

Under OS har SVT även sänt det webbexklusiva OS-magasinet ”Uppvärmningen” varje dag kl 18.00, där tittarna har kunnat följa förberedelserna inför dagens tv-sändningar i Olympiska vinterstudion. Bland annat har reportern Johan Ejeborgs imitationer av Ingemar Stenmark, Björn Borg och Stefan Edberg blivit riktiga tittarfavoriter. Även SVT:s satsning på Vinterstudiobloggen och sociala medier har blivit en succé, och till exempel har SVT Sport nu över 36.000 fans på Facebook.

– Publikens stora gensvar visar att vår satsning ligger helt rätt i tiden. Webbexklusiva program, stark närvaro i sociala medier och flera direktsändningar än någonsin på webben är något som publiken uppskattar, säger Kjell Andersson, tf chef för SVT Sport i ett pressmeddelande.

– 2,7 miljoner unika besökare på svt.se under v 7

– 1,6 miljoner unika besökare som sett sammanlagt 16 miljoner program på SVT Play under v 7

– 200.000 unika besökare per dag på svt.se/os (under perioden 12/-22/2)

– 890.000 unika besökare på svt.se/os som sett sammanlagt 6,1 miljoner videoklipp

– 755.000 videoklipp har setts per dag (under perioden 12/-22/2)

– 68.000 tittare har som mest sett direktsändningen av webb-tv programmet ”Uppvärmningen”  36 000 fans på SVT Sports Facebooksida.