TV-marknaden växer

Det är inte bara TV-reklamen som växer i Sverige. Mediavisions årliga rapport om Svensk TV-marknad visar att hela TV-industrin fortsätter gå framåt.

Produktionsbolag, TV-operatörer, public service och kommersiella aktörer visar sammantaget rekordhög omsättning. Trots minskat TV-tittande väntas TV-marknaden växa med 5 procent till ett all-time-high på nära 20 miljarder SEK år 2011.

Genom public service-avgift och betal-TV-abonnemang står konsumenterna för över 70 procent av TV-marknadens omsättning. Det är dock annonsintäkterna som växer snabbast och förutom kanaler gynnar det svenska TV-produktionsbolag. Glödhet annonsmarknad och TV-husens jakt på tittarsiffror väntas leda till tvåsiffrig tillväxt för produktionsbolagen under året.

Det finns dock orosmoln på himlen. Minskat tittande på tablålagd TV utgör ett av de största. Till och med den 22 maj har TV-tittandet live i den kommersiellt viktiga målgruppen 12-59 år minskat med hela 9 procent jämfört samma period ifjol. Även jämfört 2009 är tittarminskningen 9 procent.

– I och med TV-annonsmarknadens anmärkningsvärt snabba återhämtning efter finanskrisen kan TV-industrin med all rätt beskrivas som välmående. Nu följer nya – och kanske större – utmaningar, där skiftet till on demand blir centralt. På sikt skulle minskat tablålagt TV-tittande få stora konsekvenser för såväl kanalers som operatörers erbjudande och affärer, säger Marie Nilsson, VD på Mediavision, i pressmeddelandet.