Tv3:s våghalsiga satsning med Pan Am lönade sig

Närmare 600.000 tittare har redan bidragit till premiärrekord för svenska TV3.

I USA har serien knappt haft premiär på kanalen ABC och ligger bara cirka 4 avsnitt före Sverige.

”Pan Am”:s framtid är ännu inte trygg på den extremt tuffa amerikanska marknaden. ”Juryn är fortfarande ute”, menar professionella recensenter såsom ”The Hollywood Reporter”. Det är alltså en mycket större ”risk” att köpa in en ”oprövad” serie än att vänta tills den har blivit en säker ”hit” i ursprungslandet. Efter premiären rasade dessutom intresset för ”Pan Am”.

Publiksiffrorna för ”Pan Am” (11 miljoner) var stabila men kunde ha varit högre i USA-premiären. Faktum är att fler tittade på landets fotboll, när lagen ”Green Bay Packers” och ”Chicago Bears” mötte varandra. Showen är fortfarande bland de tio mest sedda på söndagkvällarna i USA för närvarande men ligger på botten av denna topplista med numera 6 miljoner tittare.

Skulle ABC ”skrota” serien så kanske.. Kanske kommer ”Pan Am” att överleva genom att licenser redan köpts av kanaler i Storbritannien, Frankrike, Kanada, Spanien, Japan, Australien och Sverige.

I produktionslandet USA är responsen blandad även bland folk med personligt relationer till nostalgin bakom showen.

”Pan Am” (Pan American Airways) var mer än ett flygbolag under sin storhetstid på 1960-talet. Det var ett pop-fenomen, en del av den amerikanska populärhistorienm såsom TV3 beskriver i sin reklam:
Små pojkar och flickor ville bli som dem. Vuxna fantiserade om dem. Tidningarna satte dem på omslaget och världen låg bokstavligen under deras fötter. 1963 var flygvärdinnorna och piloterna lika omsusade som filmstjärnor.

Kulturskatten har inte gått förlorad för filmmakarna, som gjort en enorm storsatsning på serien. ”Pan Am” är en av historiens dyraste TV-produktioner. Frågan är om detta kommer att vara tillräckligt för ”Pan Am” hålla sig kvar i luften eller om det blir en kraschlandning.

Gilder McCarrol, som var en femtonårig flicka när hennes pappa flög åt Pan Am, var avvaktande efter premiären:
— ”Pan Am” innehåll många felaktigheter, men det får man ta eftersom det trots allt är TV. Men jag måste se några fler avsnitt först innan jag vet om jag kommer att gilla showen, kommenterade McCarrol.

TV3 doppade dock inga tår i vattnet utan satsade på att ”Pan Am” kommer att bli en succé hos den svenska publiken. Vilket det än så länge är. Förhandsreklam och annonstavlor ute på stan och i Stockholms tunnelbana har gjort sitt till.

Tv4 kommer att kontra med ”Touch”. Det är ett liknande djärvt inköp eftersom ”Touch” inte ens har haft premiär i USA än. Inköpet är också baserat på ett tidigare säkert kort: ”Touch” har Hollywoodkungligheten Kiefer Sutherland i huvudrollen.

Pan Am sänds söndagar 21:00 på TV3 från och med 16 oktober.