TV4-Gruppen lägger ut displayförsäljningen

TV4-Gruppen lägger ut displayförsäljningen inom digitala medier på Bink från årsskiftet. Genom överenskommelsen ökar TV4-Gruppen sitt fokus på att utveckla affärerna kring tv på alla plattformar, samtidigt som displayförsäljningen kan vidareutvecklas inom Bink. TV4-Gruppen har också utsett Nicklas Norrby till ny försäljningschef för TV4 Digitala medier.

TV4-Gruppen och Bonniers webbsäljbolag Bink har kommit överens om att Bink ska ta över displayförsäljningen, i huvudsak banners, på TV4:s sajter från den 1 januari 2012.

Genom överenskommelsen möjliggörs en ännu starkare satsning från TV4-Gruppen att inom affärsområdet Digitala medier fokusera på huvudmålet att vara ledande på tv på alla plattformar.

– Det här är en offensiv satsning från vårt håll, som ger oss möjligheten att ytterligare kraftsamla kring vår vision om tv på alla plattformar och fortsätta utveckla det som ligger närmast vår huvudaffär – tv. Genom samarbetet med Bink får vi möjlighet att fokusera på just det arbetet, säger Cecilia Beck-Friis, direktör TV4 Digitala medier.

TV4-Gruppens fokus kommer att ligga på att skapa förutsättningar för ytterligare tillväxt inom digitala medier genom rörlig annonsering och konceptuella samarbeten, men även slutkundsaffären via TV4 Play Premium. Dessa delar fortsätter TV4 Digitala medier att arbeta med, liksom sponsring och konceptaffärer kring de stora programformaten.

Genom att lägga ut displayförsäljningen på Bink skapas dessutom ännu bättre möjligheter att driva den framåt inom ramen för Bink. De sajter som Bink tar över displayförsäljningen till är tv4.se, recept.nu, fotbollskanalen.se och tvplaneten.se.

– Genom avtalet med Bink får vi möjlighet att fokusera på det vi är bäst på, och Bink kan utveckla vår displayaffär, där vi ser en bra potential och nya möjligheter för våra kunder att hitta spännande annonslösningar tillsammans med övriga Bonnierbolag. Vi stärker dessutom vår satsning inom digitala medier genom att Nicklas Norrby nu tillsätts som försäljningschef för digitala medier. Han blir en nyckelperson i arbetet med att fortsätta fokusera på integrationen mellan vårt erbjudande inom traditionell tv och övriga plattformar som webb och mobil, säger TV4-Gruppens försäljningsdirektör Michael Grimborg.

Nicklas Norrby har jobbat med nationell reklamförsäljning inom TV4-Gruppen sedan 2006, och har sedan 2010 varit strategisk kundchef på TV4-Gruppens försäljningsavdelning. Han rapporterar till Michael Grimborg och efterträder Sanny Ekstrand, som varit tf försäljningschef.