TV4 Gruppen lanserar: Köket

TV4-Gruppen lanserar i april nya matsatsningen Köket. Med program i Nyhetsmorgon, en Sverigeturné, en återkommande Köket-satsning i ett av Expressens veckomagasin, med Köket närvarande på alla digitala plattformar och ett samarbete med VisitSweden bjuder TV4 tittarna på inspirerande program om det nya svenska köket – och samarbetspartners och annonsörer ges möjlighet att nå ut brett både till både tittare och kunder.

TV4-Gruppen lanserar i april nya matsatsningen Köket. Med program i Nyhetsmorgon, en Sverigeturné, en återkommande Köket-satsning i ett av Expressens veckomagasin, med Köket närvarande på alla digitala plattformar och ett samarbete med VisitSweden bjuder TV4 tittarna på inspirerande program om det nya svenska köket – och samarbetspartners och annonsörer ges möjlighet att nå ut brett både till både tittare och kunder.

I april lanserar TV4-Gruppen nya programmet och varumärket Köket, där tittarna bjuds på dagliga smakupplevelser från hela Sverige. Köket ersätter Nyhetsmorgons Middagstipset, men blir också bredare i sitt anslag och erbjuder mycket mer än just middagstips. I Köket lyfts svenska råvaror, svensk livsmedelsproduktion och svensk mat när den är som bäst fram – men också det nya svenska köket med influenser från resten av världen. Både i form av inspirerande matlagning, men också med besök hos matproducenter och restaurangupplevelser.

– Svensk mat och svenska råvaror är en viktig del av det svenska köket, och av TV4-Gruppens utbud. Med nya varumärket Köket vill vi, tillsammans med flera andra starka aktörer, att det nya svenska köket ska göra ett avtryck på matområdet. Vi kommer att lyfta fram och tillgängliggöra både traditionella och nya svenska smaker, råvaror och produkter – i rutan, på nätet och i mobilen, men också i print och ute i landet, vilket innebär att vi kan erbjuda våra samarbetspartners mycket stora möjligheter kring sina mat- och kökssatsningar, säger TV4-Gruppens konceptchef Håkan Rossberg.

Inom ramen för Köket-satsningen planeras också eventturnéer och mässor. Under sommaren beger sig Jens Dolk, vinexpert och passionerad matmänniska, ut på Sverigeturné, en gastronomisk upptäcktsresa som fyra dagar i veckan – onsdag till lördag – också kommer att visas i Nyhetsmorgon. Under resan smakar och lyfter Jens Dolk fram olika regioners specialiteter, traktens bästa råvaror och livsmedel. Tittarna får möta passionerade matproducenter och andra matprofiler som kan bidra till att bjuda på traktens bästa smakupplevelse – allt från den lokala bonden till traktens kändisar. Och i det mobila restaurangköket lagar Jens en festmåltid baserad enbart på råvaror från regionen som dukas upp för speciellt inbjudna matgäster.

– Maten har alltid varit en viktig del av Nyhetsmorgon, och också mycket populärt hos tittarna. Genom den här satsningen tar vi ett ännu starkare grepp om matlagning och matkultur i Nyhetsmorgon, inte minst genom att vi i sommar kommer ut i Sverige för att skildra matkulturen runtom i landet, säger Mia Lindqvist, chef för Nyhetsmorgon.

Tillsammans med Expressen kommer också en särskild Köket-satsning att göras. I en av de veckoutgivna bilagorna kommer Köket att få en fast avdelning med samma tema där Kökets tv-profiler och innehåll också kommer att skildras.

– Trenden med närproducerad mat är här för att stanna. Det finns ett stort intresse för svenska råvaror och gårdsbutiker. Det finns mycket skriva och att berätta om kring det här ämnet, säger Anna-Clara Welander, chef för Expressen Magasin.

Inom ramen för Köket har TV4-Gruppen också ett samarbete med VisitSweden, som arbetar med kommunikationsstrategin för visionen Sverige – det nya matlandet. Visionen handlar om att Sverige ska bli bäst på mat i Europa med god mat, god djurhållning och upplevelser i världsklass. VisitSweden arbetar tillsammans med bland andra Exportrådet med att utveckla en kommunikationsstrategi för att förmedla bilden av Sverige – det nya matlandet. VisitSweden är ett kommunikationsföretag som arbetar med att marknadsföra varumärket Sverige och svenska destinationer och upplevelser internationellt.

– Sverige förtjänar en plats på den internationella matkartan. Vi har speciella smakupplevelser, rena naturliga råvaror, kreativa producenter och kockar som skapar spännande mat med inspiration från både vår mathistoria och hela världen. Med den här satsningen vill vi väcka uppmärksamhet och stolthet för allt det goda vi har i landet, säger Anne-Marie Hovstadius, projektledare för kommunikationsstrategin på VisitSweden.