TV4-Gruppen och The Chimney Pot i stort avtal om reklamproduktion

TV4-Gruppen och The Chimney Pot har ingått avtal om att The Chimney Pot från årsskiftet tar över TV4-Gruppens reklam-, profil- och grafikverksamhet. Verksamheten läggs i ett nystartat bolag. Totalt berörs omkring 30 personer av förändringarna, varav majoriteten erbjuds fortsatta uppgifter inom det nystartade bolaget eller TV4.

Vid årsskiftet tar The Chimney Pots nya bolag över reklam-, profil- och grafikverksamheten från TV4-Gruppens kommunikationsavdelning. Det är innebörden i det avtal som TV4-Gruppen och The Chimney Pot just ingått.

Inom bolaget läggs all reklam- och designverksamhet som i dag görs av TV4-Gruppens kommunikationsavdelning. Det omfattar exempelvis produktion av trailer, reklam och annonser för olika plattformar, stationsgrafik och trycksaker.

– Efter en omfattande utredning och en upphandling i hård konkurrens är det med glädje vi nu kommit överens med The Chimney Pot om att lägga ut vår reklam-, profil och grafikverksamhet på det nya bolaget. Samtidigt som verksamheten effektiviseras ger det oss också på sikt nya intäkter då bolaget blir en kvalitets- och prismässigt attraktiv leverantör av rörligt material både till TV4-Gruppen och till externa kunder, säger TV4-Gruppens kommunikationsdirektör Gunnar Gidefeldt.

– The Chimney Pot ser med spänning fram emot att lansera den här nya verksamheten med TV4-Gruppen som kund och samarbetspartner. TV4 tillför en enorm kompetens som vi hoppas kunna förvalta på bästa sätt. De har byggt upp ett av Sveriges absolut starkaste varumärken i stenhård konkurrens. All den samlade erfarenheten som i dag finns inom TV4:s reklamavdelning kan nu erbjudas det nya bolagets alla andra kunder, säger The Chimney Pot Sveriges vd Henric Larsson.

Johan Fernstedt, i dag reklamchef för TV4-Gruppen, blir vd för det nystartade bolaget.

– Det här är en mycket bra lösning, både för TV4-Gruppen och för det nya bolag som The Chimney Pot startar. Utöver att effektivisera reklamverksamheten ger det TV4 en unik möjlighet att tillsammans med en av Europas absolut främsta aktörer inom postproduction ytterligare utveckla reklam- och designverksamheten för ännu högre kreativitet och kvalitet, säger Johan Fernstedt.

Totalt berörs drygt 30 personer av förändringarna. Majoriteten av dessa erbjuds fortsatta uppdrag inom det nya bolaget eller inom TV4. Karin Bergström, i dag profilchef för TV4-Gruppen, blir ny marknadschef B2C och därmed ansvarig för beställarorganisationen inom TV4-Gruppen.