TV4-Gruppen ska sköta försäljningen för TransVision

TV4-Gruppen har slutit avtal med både Transvision och Moving Image om att TV4-Gruppen ska sköta försäljningen för TransVisions närmare 200 tv-skärmar på 17 flygplatser runtom i Sverige, samt på Arlanda Express drygt 200 skärmar. Genom avtalet stärker TV4-Gruppen sitt erbjudande till annonsmarknaden ytterligare.

TV4-Gruppen utökar satsningen på skärm-tv-området (Digital Out Of Home-tv – DOOH-tv) och har i dagarna slutit avtal med både skärm-tv-bolaget Transvisison och Moving Image om att ansvara för reklamförsäljningen till företagens totalt 400 digitala tv-skärmar.

Transvision äger i nuläget närmare 200 tv-skärmar på 17 av landets flygplatser och Moving Image har över 200 tv-skärmar i Arlanda Express tåg och vänthallar. Avtalen innebär att TV4 Sverige, som driver TV4-Gruppens skärm-tv-verksamhet, från och med i dag hanterar reklamförsäljningen till samtliga dessa skärmar.

– Vi är både stolta och glada över att ha fått Transvisions och Moving Images förtroende. Avtalen är mycket viktiga för TV4-Gruppens satsning på skärm-tv-området, och också en god nyhet för annonsörerna. De får nu nya och bättre möjligheter att med TV4-Gruppen som samarbetspartner nå den mycket attraktiva och stora målgrupp som flyg- och affärsresenärer utgör, både på lokal nivå och på riksnivå, säger Åsa Severed, vd på TV4 Sverige.

– Som förvaltare av rättigheterna till digital reklam på flygplatserna är det av stor vikt för Transvisions del att knyta de mest professionella samarbetspartnerna till sig när det gäller försäljning och innehåll. Det är därför med glädje och stolthet vi kan informera om att den partnern är TV4. Vi tror det är en industriell och kommersiell lösning som är till gagn både för samarbetspartners och kunder, säger Transvisions vd Geir Kirkbak.

– Samarbetet med TV4-Gruppen och Transvision förstärker Moving Images erbjudande och vi ser fram emot att tillsammans kunna tillhandahålla fler attraktiva annonsytor. Avslutningsvis tycker jag att det är ett stort erkännande för hela DOOH-branschen att en aktör som TV4 kliver in, säger Moving Images vd och delägare Johan Fryksenius.

Med en mix av underhållning, nyheter, väder, reseinformation och reklam når tv-skärmarna som omfattas av avtalen närmare 18 miljoner resenärer på ett år, vilket genererar över 38 miljoner kontakter. I genomsnitt spenderar resenärerna, bara på flygplatsen, runt 90 minuter och tv-skärmarna är placerade på de platser där resenärerna spenderar mest tid.

Avtalet med TransVision omfattar följande flygplatser: Kiruna, Luleå, Örnsköldsvik, Umeå, Skellefteå, Åre/Östersund, Sundsvall/Härnösand, Västerås, Karlstad, Stockholm/Skavsta, Visby, Jönköping, Göteborg/Landvetter, Kalmar, Ronneby, Ängelholm/Helsingborg, Malmö.

Sedan sommaren 2010 sköter TV4 Sverige också försäljning av reklam och sponsring till Skånetrafikens infotainment-system, till vilket man också levererar innehåll. Systemet finns på Skånetrafikens 34 nya tåg, i Citytunneln och på olika försäljningsställen, och det testas nu också på Skånetrafikens stads- och pendelbussar. Inom ramen för TV4-Gruppens skärm-tv-satsning finns också butiks-tv-företaget TV4 Retail Television (före detta Segelman Retail Television), som TV4-Gruppen köpte vid årsskiftet. Härigenom förstärktes TV4-Gruppens erbjudande till annonsörer, inte minst lokalt, med en stor satsning på skärm-tv i butik och andra miljöer, där TV4:s starka utbud och TV4 RTV:s butiks-tv i kombination kan dra nytta av varandra och stärka både innehåll och annonsprodukter.