TV4-Gruppen stärkte sin ställning

TV4-Gruppen stärkte sin ställning som tv-tittarnas förstahandsval under sommaren. Mellan midsommarafton och den 7 augusti ökade TV4-kanalen sin andel i 12-59 år med 1,5 procentenheter jämfört med förra sommaren. Program som Sommar med Ernst, Tinas sommarkök och Lotta på Liseberg samt damernas fotbolls-VM lockade många från stranden till tv-soffan.

Under semestern 2011 valde Sveriges tv-tittare i första hand TV4. TV4-kanalen ökade sitt tittande jämfört med 2010 med över 1,5 procentenheters andel – trots att herrarnas fotbolls-VM sändes 2010. SVT1, TV3, Kanal 5 och TV6 förlorade tittande, medan SVT2 gjorde en marginell ökning.

Gårdagens säsongsfinal av Lotta på Liseberg lockade 1 092 000 tittare och slog ratingrekord för alla tre säsonger med 8,4 procent i målgruppen 12-59 år.

– TV4 storsatsade den här sommaren på ett bredare utbud med direktsänd underhållning två gånger i veckan, nyproducerade program med Tina Nordström och Ernst Kirchsteiger och de bästa nya serierna som The killing och brittiska Wallanderserierna, säger Peter Lindström, kanaldirektör TV4-Gruppen.

Även på koncernnivå har TV4-Gruppen haft en utmärkt sommar och ökar 1,9 procentenheter i hela publiken. I den kommersiella målgruppen 12-59 år var ökningen 1,5 procentenheter.

– Sommaren har blivit allt viktigare för reklamkanalerna då betydelsen av att hålla kvar tittarna över hela året ökat och reklammarknaden går på högtryck. För TV4-Gruppen är den här sommaren också ett perfekt avstamp inför höstsäsongen, säger Peter Lindström.

Semesterperiodens tittartidsandelar (midsommarafton – 7 augusti):
12-59 år:

SVT1 13,5 (-2,0)

SVT2 5,1 (+0,5)

TV3 9,3 (-0,8)

TV4 19,2 (+1,5)

Kanal 5 8,2 (-0,3)

TV4-Gruppen 31,4 (+1,5)

Pro7 11,1 (-0,4)

MTG 24,3 (+0,2)

SVT 21,8 (-1,8)

Hela befolkningen:
SVT1 18,9 (-1,9)

SVT2 6,6 (+0,2)

TV3 7,2 (-0,9)

TV4 20,8 (+1,5)

Kanal 5 6,1 (-0,2)

TV4-Gruppen 31,4 (+1,9)

Pro7 8,8 (-0,5)

MTG 18,7 (+0,2)

SVT 30,3 (-2,0)

Källa: MMS