TV4 Plus byter namn till Sjuan

TV4 Plus byter namn till Sjuan. Namnbytet, som sker efter sommaren, innebär att TV4-Gruppens breddkanaler TV4, Sjuan och TV11 får ännu tydligare egna kanalidentiteter, och att TV4-Gruppens totala kanalutbud stärks.

Efter sommaren byter TV4-Gruppens näst största kanal TV4 Plus namn till Sjuan, vilket är ännu ett steg i strategin att tydliggöra och stärka alla TV4-Gruppens breddkanaler ytterligare.

– Genom namnbytet från TV4 Plus till Sjuan har alla våra breda reklambärande kanaler fått en tydligare egen kanalidentitet, som också skiljer dem från varandra och på så sätt stärker vårt erbjudande till både tittare och annonsörer. Vi har under året lyckats mycket bra både med breda TV4, unga TV11 och kvinnliga TV4 Plus. Nu tar vi vår kvinnliga kanal vidare till Sjuan, och det faktum att flertalet tv-tittare redan har TV4 Plus på plats 7 på sin fjärrkontroll gör dessutom att namnbytet till Sjuan känns naturligt, säger TV4-Gruppens kanaldirektör Peter Lindström.

TV4 är även framöver den stora breda kanalen för alla, med 12-59-åringar som huvudsaklig målgrupp. Genom vinterns omgörning av TV400 till TV11 har TV4-Gruppen lyckats mycket väl med att nå de unga tittarna. TV11 har mer än tredubblat sitt tittande i huvudmålgruppen 15-39 år sedan kanalen lanserades i mitten av januari i år. När TV4 Plus efter sommaren blir Sjuan tydliggörs även den kanalen, vilket gör att den kan fortsätta den positiva utvecklingen den är inne i bland de kvinnliga tittarna mellan 25 och 59 år som är kanalens huvudmålgrupp.

– Vi har under en tid jobbat hårt med att sätta en ny och tydligare tablå för TV4 Plus och vi har i år ökat tittandet med 13 procent i kanalens huvudmålgrupp, kvinnor 25-59 år, och dessutom ökat med hela 23 procent i den bredare målgruppen alla 12-59 år. Den senaste tidens framgångar ger oss ett perfekt läge att ytterligare stärka kanalens identitet genom att byta namn till det självklara valet på fjärrkontrollen – Sjuan – och ge kanalen en ny grafisk profil. Innehållsmässigt kommer vi att fortsätta vår offensiva satsning och vara en tydlig favoritkanal för kvinnor, säger Anton Glanzelius, programchef TV4 Plus/Sjuan och TV11.

TV4 Plus framgångsrika 2011 grundar sig i en strukturell förändring i tablån, där succéprogrammet 112 – på liv och död har lanserats som ett dagligt program måndag-onsdag klockan 20.00 för att ge stabilitet i tablån. Travet, som tidigare låg dagligen klockan 21.30, har flyttats till TV4 Sport, vilket möjliggjort investeringar i nya lyckade programsatsningar, som Trinny & Susannah stylar om Sverige, Du är vad du äter och Jamie Oliver – middag på 30 minuter. Satsningarna i tablån fortsätter under hösten med både tunga kvalitetsinköp och egenproduktioner, bland annat Per Morbergs Den stora matresan, men också ett flertal nya program.

När TV4 Plus startade 2003 var sport och spel viktiga beståndsdelar. I dag är TV4 Plus en bred kvinnlig kanal som bjuder på mängder av färgstark underhållning i form av reality, dramaserier, filmer och spänning. Från och med maj sänder TV4 Plus också lokala nyheter från TV4 Sveriges 25 lokal-tv-stationer och erbjuder lokal nedbrytning av annonser över 30 områden. Kanalen riktar sig till kvinnor över 25 år, en inriktning som fortsätter även efter sommaren när TV4 Plus blir Sjuan.