Webb- och Mobil-TV-hypen sprider sig

Mobil- och Webb-TV har gjort sitt stora genombrott i storstäder och rikstäckande media, men än finns det marknader att växa på. Qbrick, ledande leverantör av Webb- och Mobil-TV, ser nu en markant ökning av utbudet av TV via webben och mobilerna även ute hos svenska landsortstidningar.

Helsingborgs Dagblad som är ledande lokaltidning i nordvästra Skåne och har den största internetsajten i regionen, har satsat på rörliga bilder på webben redan 2007 och kommer nu även att lansera en annonslösning för sin Webb-TV samt överväger att starta Mobil-TV.

– Vi levererar lokala nyheter och efterfrågan på rörliga bilder har vuxit kraftigt. Under årets första halvår har antalet Webb-TV tittare på vår sajt ökat med hela 50 % jämfört mot samma period året innan, säger Sören Karlsson, ansvarig utgivare för Helsingborgs Dagblads sajt hd.se, i pressmeddelandet.

NTM, Norrköpings Tidningar Media AB har varit kunder hos Qbrick sedan 2005 och har precis tecknat nytt avtal.

– Vi är inte där idag, men på sikt tror jag att Webb-TV blir ett massmedium precis som tv är idag, säger Jörgen Bengtsson, utvecklingschef digitala medier Norrköpings Tidningar Media AB. NTM-koncernen använder Qbricks streamingtjänst eftersom den är stabil och har visat sig klara plötsliga trafiktoppar utan några problem.

Flera nyligen publicerade rapporter visar att Webb-TV nu gör sitt stora genombrott, inte bara i Sverige där reklamsatsningarna kommer att öka med 130 % i år enligt IRM’s senaste prognos, utan även ute i världen där Cisco Visual Networking förutspår att Webb-TV kommer att ha en miljard tittare world wide under sista kvartalet 2010.  Mobil-TV har också ökat kraftigt och 71 miljoner européer använder varje vecka mobilen för att surfa på nätet under en genomsnittstid om 6.4 timmar, nästan två timmar mer än de spenderar på att läsa tidningar. Dessa siffror redovisas av EIAA i senaste Mediascope Europe 2010 rapporten. Man kan även läsa att 32 % av européer tittar på TV, film och videoklipp genom mobilen. Här utmärker sig Sverige då det är dubbelt så vanligt att titta på Mobil-TV här.

”Det är imponerande siffror som branschen uppvisar och det är klart att detta syns i vår verksamhet” säger Eric Matsgård, VD för Qbrick. ”Vi är speciellt glada att ha så många svenska kunder och projekt eftersom Sverige tydligt är trendvisande och föregångare då det gäller Mobil- och Webb-TV. Qbricks konkurrenskraft ligger i att vi är lokala och kan därmed bevisligen leverera den bästa kvalitén inom streaming media i Norden. Vårt nästa naturliga steg vore att föra denna kunskap och gedigna erfarenhet vidare ut i Europa där marknaden kommer att explodera under kommande år.”

Landsortspress som nu satsar på Webb- och Mobil-TV tillsammans med Qbrick är bl.a. Helsingborgs Dagblad, Norrköpings Tidningar, Folkbladet (Norrköping), Västerviks-Tidningen, Norrbottens-Kuriren, Norrländska Socialdemokraten, Gotlands Allehanda, GotlandsTidningar och Östgöta Correspondenten. Bland Qbricks rikstäckande samt nichade tidningskunder finns även Sydsvenskan, Dagens Industri, Svenska Dagbladet, E24, Resume, Expressen och Aftonbladet.