WiMP hos Canal Digital i Norge

Musiktjänsten WiMP kommer under våren att bli tillgänglig för upp till 700.000 norska hushåll genom ett avtal med Canal Digital. För börsnoterade företaget Aspiro innebär avtalet en nettoomsättning på cirka 50 MSEK över en period på 18 månader. Norges största tv-distributör inkluderar WIMP i tv-abonnemanget till runt 700.000 av sina kunder.

Canal Digital är Nordens största tv-distributör med runt 3 miljoner kunder och har verksamhet i Norge, Sverige, Danmark och Finland. Som Norges största tv-distributör omsatte Canal Digital 2009 3,8 miljarder norska kronor.

Under våren får Canal Digitals norska satellit- och kabel-tv kunder erbjudande att använda musiktjänsten WiMP på sin dator, med tillgång till hela musikutbudet och det redaktionella erbjudandet i WiMP.

– Detta avtal är unikt i sin karaktär. Det är bland de största som gjorts i sin genre, och vi är stolta över att vi har lyckats samla skivbolag och distributör om denna lösning. Det är också ett stort steg i rätt riktning för musikdistribution i framtiden. När en tv-distributör väljer att paketera musik in i sina tjänster blir det ännu lättare för folk att få tillgång till all världens musik på WiMP, säger Gunnar Sellæg, VD i Aspiro, i pressmeddelandet.

WiMP fokuserar på att vara bäst på skandinavisk musik, först med nyheter och att leverera en tjänst som är lätt att använda, där man enkelt hittar bland musiken.

– Detta avtal bidrar till att lyfta vårt digitala underhållningserbjudande till en ny nivå. Att vi nu kommer inkludera WiMP och miljoner av låtar i tv-abonnemanget till runt 700.000 kunder tror vi både kommer glädja våra kunder och ändra sättet många norrmän konsumerar musik. Detta är en stor dag för såväl våra kunder som för musikbranschen, säger Kenneth Tjønndal Pettersen, informationsdirektör i norska Canal Digital.

Aspiro samarbetar sedan tidigare med Telenor som distributionspartner i Sverige, Norge och Danmark för WiMP. Aspiro erbjuder även musiktjänster white label, vilket innebär att en operatör eller partner kan använda sitt eget varumärke på tjänsten. I Portugal levererar Aspiro tjänsten Music Box som marknadsförs av Portugal Telecom.

– Vi ska lansera på ytterligare marknader under 2011, det kan bli både med vårt eget varumärke WiMP och med en ny partner och deras eget varumärke. Med Canal Digital får vi tillgång till deras distribution och de får tillgång till vårt varumärke, vilket är en gynnsamt för oss båda, avslutar Gunnar Sellæg.